آشنایی با کلیات موسیقی ایرانی-تصنیف
 
آوا و نوا
علاقه مندان به مباحث موسیقی
 
 


 
تصنیف:

تصنیف یك آواز ساخته شده با وزن آهسته است. تصنیف ذنیز مانند فرمهای آهنگسازی از پدیده های نسبتا اخیر است و از دستاورد های استادان مشهور می باشد.



طی دو دهه اول قرن بیستم، تصنیفهای بسیاری خلق شد كه بیشتر انها روی اشعار میهن دوستی ساخته شد، و حال و هوای حركت مشروطه خواهی را منعكس می نمود. تصنیف هایی كه طی سالهای 1920 و 1930 ساخته شد اغلب دارای موضوعات عاشقانه بود و از اشعار شاعران كلاسیك استفاده می گردید. بعد از جنگ جهانی دوم، متون شعری رفته رته سبك تر شده و آوازهای عامیانه غربی تصنیف را تحت شعاع قرار داد كه این نوع تصنیف "ترانه" نامیده می شود.



تعدادی تصانیف قدیمی وجود دارند كه سازندگان آن شناخته شده نیستند ولی اكثر تصانیف مشهور امروز را آهنگسازان مشهور ساخته اند.
طرح كلی تصنیف با پیش در امد و رنگ شباهت داردو در اینجا هم مقام دستگاهی كه تصنیف در ان ساخته شد در آغاز و دوباره در خاتمه ارائه می شود. در بخش یا بخشهای میانی، ملودی هایی به كار برده می شود كه یاد آمور مقام یك گوشه عمده یا چند گوشه از آن دستگاه می باشد.



از نظر ریتم، تصنیف انعطاف پذیر بوده و میتواند بر اساس میزانهای دوضربی، سه ضربی و یا چهارضربی باشد.تمپوی (سرعت) آن نیز می تواند آرام و معتدل یا سریع یاشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : جمعه 22 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 11:18 :: توسط : شیرین

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آوا و نوا و آدرس 23871.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 74
بازدید کل : 4168
تعداد مطالب : 87
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1