ساز شناسی-سازهای بادی برنجی
 
آوا و نوا
علاقه مندان به مباحث موسیقی
 
 

سازهای بادی برنجی از سازهای رايج در اركستر سمفونيك و از سازهای آيروفون بر مبنای تقسيم بندی ساكس-هورن باستل به شمار می‌روند. در اين گروه سازها هم محدوده Range وسيعی از اصوات بم تا زير به وسيله سازهای مختلف خانواده قابل اجرا هستند. اطلاق واژه برنجی به اين سازها چندان درست به نظر نمی‌رسد چون در اين گروه از سازها هم سازهايی مثل كورنت و سرپنت وجود دارند كه از جنس چوب ساخته می‌شوند همان‌گونه كه در گروه سازهای بادی چوبی هم سازهايی مثل ساكسيفون وجود دارند كه از جنس فلز ساخته می‌شوند.اين دسته از سازها را لابروزون هم گفته‌اند كه به معنی سازهايی است كه با ارتعاش لب ايجاد صدا می‌كنند.
ايجاد صدا در سازهای بادی برنجی از طريق ارتعاش هوا علاوه بر لب‌های نوازنده و تغيير طول لوله صوتی به وسيله لب از طريق تغيير طول لوله از طريق استفاده از دريچه (در سازهايی مثل ترومپت، هورن) يا به اصطلاح كشوی لغزنده (در سازهايی مثل ترومبون) هم ايجاد می‌شود. در اين گروه زيرترين صدا به وسيله ترومپت و بم‌ترين صدا به وسيله توبا توليد می‌شوند.
سازهای بادی برنجی در اركستر نظامی كاربرد وسيع دارند (از سازهای بادی چوبی نيز از كلارينت معمولا می‌بمل و فلوت پيكولو در اين اركسترها استفاده می‌شود).



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:19 :: توسط : شیرین

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آوا و نوا و آدرس 23871.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 67
بازدید کل : 4161
تعداد مطالب : 87
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1