آوا و نوا
علاقه مندان به مباحث موسیقی
 
 

كرناي فارس
سازی دو زبانه به مقیاس بزرگتر عینا شبیه به سرنای دزفولی و بختیاری است و به همان تعداد سرنا ( 6 یا 7 ) سوراخ روی لوله تعبیه شده . جنس نیمه بالایی از چوب است که سوراخها در این نیمه قرار گرفته و نیمه دیگر که با سرعت بیشتری گشاد می شود از فلز است


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:7 :: توسط : شیرین

دونلي
از جمله سازهاي بادي است ، اعتقاد هاي اساطيري بر جنسيت سازها منجربه اين شده است كه در بعضي از مناطق به نوع و جنس صداها مونث و مذكر گفته شود ، دونلي از دو ني تشكيل شده كه همزمان نوازنده آن را در دهان گذاشته و مي نوازد. ني مونث که ملودي را مي نوازد داري 10 سوراخ است و ني مذكر داراي 7 سوارخ كه در پس زمينه اكورد گرفته و ملودي را همراهي مي كند . اين ساز در سيستان و بلوچستان ایران رواج دارد ، از جمله خاصيت دروني اين ساز تكرار ملودي و ريتم است كه در طول نواختن آن تاثير شگرف و خلسه واری را بر مخاطب مي گذارد .


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:6 :: توسط : شیرین

قوشمه
قوشمه یکی از سازهای بادی و محلی خراسان شمالی می باشد. این ساز از دو نی به طول ۲۰ سانتیمتر که در کنار هم چسبیده اند تشکیل شده است.از نظر موسیقی این ساز دارای یک اکتاو کامل است و می تواند هفت نت اصلی را بنوازد. مردمان کرد خراسان شمالی از این ساز در مجالس خود استفاده می کنند


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:5 :: توسط : شیرین

شوفار
شوفار سازی بادی است که به طور معمول در آیین‌های یهودی از دوران کهن تا به امروز استفاده می‌شود. این ساز را یهودیان در هنگام نبرد سرزمین کنعان در پشت دیوارهای شهر اریحا استفاده کردند. آن روز یوشع این ساز را نواخت. در سنت یهودی شوفار را در جشنهای روش هشانا و یوم کیپور می نوازند تا نشان دهند که روزه به پایان رسید و وقت افطار است. شوفار تنها سازی است که یهودیان از دوران باستان تاکنون حفظ کرده اند.این ساز با استفاده از شاخ یک حیوان حلال گوشت معمولاً قوچ ساخته می‌شود


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:4 :: توسط : شیرین

رکت

رکت (به انگلیسی: Rackett) یکی از سازهای بادی بود که در سده‌های میانه و دوره رنسانس در اروپا رواج داشت.

رکت سازی با زبانهٔ دوگانه و صدای بم بود و شکلی استوانه‌ای داشت. جنس آن از چپ یا عاج فیل بود.

استوانهٔ تشدید صدا در رکت به تعداد ۹ بار تاشده و چین خورده‌است. با این کار سعی شده بود تا درازای استوانه را کوتاه و جابه‌جایی آن را آسان‌تر کنند.

رکت صدایی نرم و یک‌نواخت دارد (مانند فوت کردن در یک شانهٔ سر) و بیشتر به عنوان صدای زمینه برای همراهی سازهای زهی کاربرد داشته‌است.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:3 :: توسط : شیرین


ساز دهني

هارمونیکا (Harmonica) یا سازدهنی (Mouth Organ) جزو سازهای بادی است و در خانواده سازهای زبانه آزاد (Free Reed Instruments) قرار می گیرد. تولید صوت در این نوع سازها نتیجه ارتعاش یک زبانه (Reed) از جنس فلز است که تنها یک سرآن به بدنه ساز متصل شده و انتهای دیگرش می تواند آزادانه حرکت کند. به ارتعاش درآمدن این زبانه ها در اثر عبورجریان هوا موجب تولید صدای ساز می شود.
از سایر سازهای این خانواده می توان ملودیکا (Melodica) ، کنسرتینا (Concertina) و آکاردئون (Accordion) را نام برد. شاید برخی مواقع متوجه شباهت موجود بین صدای سازدهنی و آکاردئون شده باشید. این شباهت در جنس صدا ، در واقع به خاطر شباهت در ساختمان این سازها و نحوه تولید صوت در آنها است.
گر چه چینی های باستان نوعی سازدهنی با زبانه های چوبی داشته اند و موتسارت قطعهای برای سازدهنی شیشهای (یک ساز کاملاً متفاوت متشکّل از یک سِری قطعه شیشه های کوک شده) نوشت، سازدهنی دیاتونیکی (Diatonic) که ما هم اکنون میشناسیم، در اوائل قرن نوزدهم، در آلمان ساخته شده است. این ساز به وسیله ی موج مهاجرین ترک کننده ی آلمان، به ایالات متّحده و بریتانیای کبیر برده شد و در اواسط قرن نوزدهم، در سراسر جهان، نواخته می شده است.
سازدهنی کروماتیک (Chromatic) ، در سال 1918 اختراع شد و از آنجایی که شامل هر دوازده نیم پرده ی گام کروماتیک می باشد، به شما اجازه می دهد که آهنگ کاملتری را بنوازید؛ مانند قطعه های جاز و کلاسیک؛ و همچنین برای نوازندگی تا حدود زیادی کاملتر است.



ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:0 :: توسط : شیرین

نرمه ناي

نَرمه نای (دودوک یا بالابان) یکی از سازهای بادی اصیل ارمنی است.
نرمه نای دارای نی مخصوص کوچکی است که قمیش (یقگ yegheg به زبان ارمنی) خوانده می شود و معمولاً دارای ۹ تا ۱۴ سانتی متر درازا است. نی کوچک یا قمیش به وسیله بست چوبی انعطاف پذیری احاطه شده است که در طول نی متحرک است و بر روی آن می لغزد. این بست برای کوک کردن نرمه نای است، زیرا همین بست باز و بسته کردن دهانه نی را کنترل می کند. این نی به وفور در اطراف رود ارس می روید.
اولین و مهم ترین چیز به هنگام نواختن نرمه نای طرز به دهان گذاشتن نی کوچک یا قمیش آن می باشد


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 12:59 :: توسط : شیرین

سرنا

سرنا سازی نه تنها محلی، بلکه قدیمی است. در اشعار شعرای ایران بسیار نام سرنا، سورنا و سورنای آمده است. در نواحی بختیاری و دزفول سرنای کوچک معمول است. سرنای محلی معمولاً با دهل نواخته می شود.در میان سرنا نوازان مشهور ایرانی می توان از علی اکبر مهدی پور دهکردی، نوازنده نوروزنامه یا همان موسیقی هنگام تحویل سال نو و نیز شامیرزا مرادی نام برد


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 12:58 :: توسط : شیرین

بدي بوغون

یدی بوغون نوعی ساز بادی رایج در آذربایجان است. این ساز معمولاً از ساقهٔ یک نی ضخیم (به اندازهٔ قطر انگشت اشاره)
ساخته می شود ودارای هفت بند بوده، به طور معمول پنج سوراخ دارد.
نوع دیگری از این ساز که به اندازهٔ یدی بوغون شهرت ندارد و نواختنش هم مشکل تر است، دیللی تؤیدؤک (نی زبانه دار) است*.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 12:57 :: توسط : شیرین

ني

نی، از سازهای بادی ایرانی است و جزو سازهای بادی می باشد
نی ایرانی بر چند نوع است: دوزله، قره نی، نای هفت بند و ...
نای هفت بند از گیاه نی ساخته می شود و طوری آن را می برند که از سر تا ته آن شامل هفت بند شود. نی هفت بند یا به اصطلاح نی متشکل از ۵ سوراخ در جلو و یک سوراخ در پشت آن است که توسط انگشتان دوم و چهارم از یک دست و انگشتان اول تا چهارم از دست دیگر پوشیده می شوند. وسعت صدای آن به ۳ اکتاو و چند صدا می رسد. ۵ صدای بم(۱)، بم نرم (1p یا 1 piano)، زیر، غیث و پس غیث (تا فا) دارد که نت Si در صدای بم آن روی نی وجود ندارد و نوازندگان آن را با لب می نوازند.
به طور کلی نی را با جا گرفتن بین دو دندان نیش و گرد کردن زبان در پایین و پشت آن می نوازند اما اساتیدی همچون جمشید عندلیبی زبان را در بالا می گذارند.
برعکس سازهای دیگر، نی کوک ندارد و برای کوک های مختلف سازهای متفاوت ساخته می شود. به طوری که Do بلندترین و Do با ۷ فاصله کوتاهترین نی هستند. کوک نی به معنی بم ترین صدایی است که از خود بروز می دهد، مثلاً کوک Sol در حالت دست بسته (وقتی تمام سوراخ ها پوشیده باشند) هارمونیک Sol دارد.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 12:55 :: توسط : شیرین
درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آوا و نوا و آدرس 23871.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 65
بازدید کل : 4159
تعداد مطالب : 87
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1