آوا و نوا
علاقه مندان به مباحث موسیقی
 
 

ترومپت
از سازهای بادی برنجی است و که در محدوده سوپرانو زیرترین صدا را در بین سازهای بادی برنجی می‌تواند تولید کند.
لوله ترومپت به صورت مخروطی ویژه‌است که به دهانه‌ای ناقوسی منتهی می‌شود لوله این ساز تا سده ۱۵ به شکل مستقیم ساخته می‌شده و از آن به بعد به شکل منحنی ساخته می‌شود. بر روی لوله سه دگمه مشاهده می‌شود که اولی باعث ازدیاد طول لوله برای بدست آوردن یک پرده بم می‌شود، فشار دگمه دوم صوت را نیم پرده و فشار دکمه سوم یک پرده و نیم پایین می‌آورد.

ترومپت از نظر ظاهر بسیار شبیه به کورنت است. فرق آن با کورنت در لوله آن است که در بیشتر طول خود قطری یکسان دارد.

ترومپت در انواع موسیقی‌های امروزی مانند موسیقی کلاسیک، موسیقی جاز، موسیقی پاپ بکار می‌رود.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:23 :: توسط : شیرین

ترومبون
ترومبون یکی از سازهای بادی برنجی است.

از نظر ظاهری با لوله کشوئی آن شناخته می‌شود. ترومبون‌های رایج عملاً ترومپت‌های آلتو و باس هستند.

نام ترومبون از ایتالیائی می‌آید و به معنی «ترومپت بزرگ» است. ترومبون از دوره رنسانس در موسیقی مذهبی کلیساها بکار می‌رفت ولی در آثار ارکستری چندان رایج نبود. بتهوون با استفاده از این ساز در موومان آخر سمفونی پنجم خود آن را رایج کرد و بسیاری از آهنگسازان بعد از او به ترومبون نقشی در آثار خود دادند.

ترومبون در موسیقی جاز هم بسیار بکار رفته است. از نوازندگان مشهور ترومبون جاز می‌توان از گلن میلر، جی جی جانسون، کی وایندینگ و تامی دورسی نام برد.



ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:21 :: توسط : شیرین

سازهای بادی برنجی از سازهای رايج در اركستر سمفونيك و از سازهای آيروفون بر مبنای تقسيم بندی ساكس-هورن باستل به شمار می‌روند. در اين گروه سازها هم محدوده Range وسيعی از اصوات بم تا زير به وسيله سازهای مختلف خانواده قابل اجرا هستند. اطلاق واژه برنجی به اين سازها چندان درست به نظر نمی‌رسد چون در اين گروه از سازها هم سازهايی مثل كورنت و سرپنت وجود دارند كه از جنس چوب ساخته می‌شوند همان‌گونه كه در گروه سازهای بادی چوبی هم سازهايی مثل ساكسيفون وجود دارند كه از جنس فلز ساخته می‌شوند.اين دسته از سازها را لابروزون هم گفته‌اند كه به معنی سازهايی است كه با ارتعاش لب ايجاد صدا می‌كنند.
ايجاد صدا در سازهای بادی برنجی از طريق ارتعاش هوا علاوه بر لب‌های نوازنده و تغيير طول لوله صوتی به وسيله لب از طريق تغيير طول لوله از طريق استفاده از دريچه (در سازهايی مثل ترومپت، هورن) يا به اصطلاح كشوی لغزنده (در سازهايی مثل ترومبون) هم ايجاد می‌شود. در اين گروه زيرترين صدا به وسيله ترومپت و بم‌ترين صدا به وسيله توبا توليد می‌شوند.
سازهای بادی برنجی در اركستر نظامی كاربرد وسيع دارند (از سازهای بادی چوبی نيز از كلارينت معمولا می‌بمل و فلوت پيكولو در اين اركسترها استفاده می‌شود).


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:19 :: توسط : شیرین

فلوت
از سازهای بادی چوبی (بی زبانه یا بی قمیش) است که بر خلاف دیگر سازهای این دسته صدای آن نه از لرزش قمیش بلکه از نوسان هوای دمیده شده بر لبه دهنی ( یا تیغه هوائی) ساز تولید می‌شود.

این ساز جزء قدیمی‌ترین سازهای بادی محسوب می‌گرددکه قدمت برخی از آن که باستان‌شناسان یافته‌اند به ۵۰،۰۰۰ سال پیش می‌رسد.

فلوت‌ها در گذشته از جنس چوب ساخته می‌شدند (به همین دلیل در قدیم از آن به عنوان ساز بادی چوبی نام برده می‌شد) ولی امروزه با وجود اینکه این ساز در زمره سازهای بادی چوبی قرار دارد، لیکن ملاک تقسیم بندی آن جنس و آلیاژی که در ساخت آن استفاده شده مد نظر نیست، بلکه نحوه تولید صدای آن است.

واژه فلوت در زبان‌های اروپایی به معنای نام کلی سازهای مشابه فلوت نیز بکار می‌رود. فلوت و ساز شرقی نی هم نوعی فلوت شمرده می‌شود. به‌طور کلی فلوت و نی سازهایی هم‌خانواده هستند.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:15 :: توسط : شیرین

فاگوت
فاگوت از سازهاي بادي چوبی است که قميش دو زبانه ای دارد. صدای این ساز در ناحیه باس است. فاگوت را در کشورهای انگلیسی‌زبان «باسون» می‌خوانند.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:14 :: توسط : شیرین


ابوا
ابوا از ساز هاي قديمي است كه صدايي شبيه صداي قره ني ( كلارينت ) دارد. نغماتي كه بيشتر جنبه روستايي و چوپاني دارد توسط اين ساز اجرا مي شود. ابوا در واقع يك ساز خانگي محلي بوده كه نوع مدرن و امروزي آن در اواخر قرن ۱۶ و اوايل قرن ۱۷ ساخته شد. انواع مدرن آن با دو - سه و چند كليد ساخته مي شود. ابوانيز مانند كلارينت داراي زبانه هاي قابل تغيير و تنظيم قميش بوده و انواع متنوع آن ساخته شده و بسته به نوع اركستر با صداهاي مختلف آن استفاده مي شود. " كرآنگله " يك نوع ساز ابوا به شمار مي رود كه اولين بار توسط واگنر وارد اركستر شده و صدايي بسيار شيرين و عاشقانه دارد. اين ساز به خصوص براي تك نوازيهاي عاشقانه و حزن انگيز مناسب است. صداي ني مانند و ملايم آن در اركستر ها براي اجراي قطعات وصل دهنده به كار مي رود. اين ساز نيز مي تواند از سه تا چندين كليد را دارا باشد



ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:13 :: توسط : شیرین

دیجریدو
دیجریدو (Didgeridoo) یکی از سازهای بادی مردم بومی استرالیا است.

ساز دیجریدو را گاه به عنوان ترومپت چوبی طبیعی توصیف می‌کنند.

یک صخره‌نگاره باستانی مربوط به ۱۵۰۰ سال پیش یک دیجریدو-نواز و دو آوازخوان را ترسیم کرده‌است.

نام این ساز یک نام‌آوا است که غربیان برای آن انتخاب کرده‌اند.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:12 :: توسط : شیرین


ني انبان (ني انبونه)
این ساز که در مناطق جنوبی ایران متداول است ، از دو قسمت عمده نی و انبان تشکیل شده است . تعداد نی ها دو عدد و هر نی شش سوراخ دارد . پی کک (قمیش ) نی کوچک زبانه داری است که بر روی هر کدام از نی ها سوار است و با دم هوای انباشته شده در انبان ایجاد صدا می کند . این نی ها هر دو درون یک غلاف چوبی قرار می گیرند که به این مجموعه دسته نی انبان اطلاق می شود .
قسمت دوم ، انبان است . جنس انبان یا مشک از پوست بزغاله ، بز و یا بره کوچک تهیه می شود . انبان در حکم محفظه ذخیره هوا برای نوازنده است که از یک طرف هوا به آن وارد می شود و از طرف دیگر به دسته نی انبان منتقل می شود



ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:10 :: توسط : شیرین

لبك
سازي است بادي ويك زبانه معمولا از جنس ني ساخته مي شود . در همه نقاط ايران رواج دارد و بيشتر توسط نوازندگان دوره گرد و چوپانان نواخته ميشود .


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:9 :: توسط : شیرین

كرناي گيلان
آلتی بادی و بلند که دارای صدای بم و رسایست . چون سوراخ ندارد با انگشتان نواخته نمی شود . از این رو فقط با دم نوازنده از آن صدا حاصل می شود .
جنس بدنه کرنا از نی است که برای استحکام بیشتر ، پوششی از بریده های نی روی بدنه آن بسته می شود . طول آن متفاوت بین دو تا چهار متر و گاهی بیشتر است .سر عصایی شکل کرنا ( محل خروج و تشدید صدا ) از جنس کدو است .
کاربرد اصلی کرنا در مراسم آیینی است . کرنا نوازی اغلب به شکل گروهی انجام می شود و معمولا متشکل از ده کرناچی است .
نوعی کرنا نیز در مشهد مرسوم است ، که جنس لوله آن فلزی و همچنان بدون سوراخ است . در طول لوله این نوع کرنا بر زمینه عقاید مذهبی سازندگان سه عدد " قپه " ی تزیینی هم تعبیه شده .


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:8 :: توسط : شیرین
درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آوا و نوا و آدرس 23871.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 65
بازدید کل : 4159
تعداد مطالب : 87
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1